Författare: admin

Fordonsbelysning med LED

Fordonsbelysning är ett relativt brett område som innefattar fordonslampor till både bil, lastbil, atv, maskin etc. Under många år dominerade halogen tekniken för både extraljus och arbetsbelysning men mycket har hänt sedan dess. Xenon lampor hittade först till marknaden under början på 2000-talet och konkurrerade ut halogen lampor relativt snabbt då de nya ljuskällorna visade sig vara betydligt mer effektiva än sin föregångare. Trots en lägre effektförbrukning så levererade xenon lamporna ett högre lumen tal än de konkurrerande halogen lamporna med en rad fördelar som följd. Xenon som fordonsbelysning blev det naturliga valet för de flesta bilförare och halogen lampan hade endast möjlighet att konkurrera på pris.

LED extraljus överlägsen ljuskälla

När de nya led extraljusen hittade till marknaden så såg vi ett liknande scenario. LED erbjöd en längre livslängd samtidigt som led lamporna nådde maximal ljusstyrka på ca 0,1 sekund. Nackdelen med led extraljus var dock ljusstyrkan som var lägre per watt i förhållande till Xenon. Nu för tiden så är extraljus med LED dioder snäppet vassare än Xenon och har därmed etablerat sig som förstavalet på marknaden för fordonsbelysning. Det finns ingen anledning att längre köpa något annat än led som visat sig vara den överlägset bästa ljuskällan i ett flertal tester. Led kommer troligtvis att fortsätta dominera marknaden i en lång tid framöver men frågan är när nästa stora ljusrevolution inträffar. Blir det möjligtvis oled som är efterträdaren till led?

Hästkrafter vs Vridmoment

Ganska många av oss har inte förstått skillnaden mellan hästkrafter och vridmoment, och detta är inte enkelt såvida man inte är påläst. Den korta förklaringen lyder ungehfär så här: Skillnaden mellan hk/Nm vid mätning av motorer är att Nm är proportionell mot varvet till skillnad mot hästkrafter som bara är en effekt.

Videon förklarar detta på ett mycket pedagogiskt sätt, obs. att videon är på engelska.